๐๐ณ๐๐ฎ๐น๐๐๐ผ๐ณ๐ณ๐ฒ๐ป๐ต๐ฒ๐ณ๐ณ๐ถ๐ป๐ด โ ๐ต๐ผ๐ฒ ๐๐ถ๐ ๐ต๐ฒ๐ ๐ป๐ ๐ฒฬ๐ฐ๐ต๐?ย
Ieder huishouden betaalt afvalstoffenheffing. Dit is het bedrag dat je betaalt voor het inzamelen en verwerken van afval. Als gemeente verdienen wij hier niet aan. Het is een vergoeding voor alle kosten die nodig zijn om ons afval te verwerken.
๐ช๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ด๐ฎ๐ฎ๐ ๐ท๐ผ๐๐ ๐ด๐ฒ๐น๐ฑ ๐ฝ๐ฟ๐ฒ๐ฐ๐ถ๐ฒ๐ ๐ป๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐๐ผ๐ฒ? ๐ค
De afvalstoffenheffing wordt gebruikt voor alle kosten die nodig zijn om onze gemeente schoon te houden. Denk aan:ย
- Leegmaken van alle containers bij alle huishoudens en het ophalen van PMD-zakkenย
- Leegmaken en onderhouden van de ondergrondse milieustraatjes
- Milieupark
- Inzamelen van Klein Chemisch Afval (KCA)ย
- Ingezamelde grondstoffen verwerken zoals papier, PMD en glas
- Verbranden van restafval (inclusief de bijbehorende belastingen)ย
- Gratis* PMD-zakken beschikbaar maken op verschillende plekken in onze gemeenteย
* PMD-zakken zijn dus toch niet helemaal gratis? De kosten om PMD-zakken in de hele gemeente beschikbaar te stellen, zit verwerkt in de afvalstoffenheffing. De zakken zijn gratis op te halen, maar ieder huishouden betaalt via de afvalstoffenheffing mee aan het beschikbaar stellen van deze zakken.ย
๐๐ณ๐๐ฎ๐น๐๐๐ผ๐ณ๐ณ๐ฒ๐ป๐ต๐ฒ๐ณ๐ณ๐ถ๐ป๐ด ๐ฝ๐ฒ๐ฟ ๐ด๐ฒ๐บ๐ฒ๐ฒ๐ป๐๐ฒ
Beesel is nog steeds 1 van de goedkoopste gemeenten in Limburg als het gaat om afvalstoffenheffing. Het is een bewuste keuze dat je als inwoner meer betaalt als je meer afval hebt. Daarom kiezen we er ook bewust voor om geen actie te doen zoals โ3 keer gratis afval naar het milieupark brengenโ. Bij zoโn actie hoef je als inwoner 3 keer niet te betalen om spullen naar het milieupark te brengen. Maar de kosten voor deze actie zitten wel verwerkt in de afvalstoffenheffing van gemeentes die deze actie wรฉl organiseren. Op deze manier betalen รกlle inwoners voor deze actie, ook inwoners die geen spullen naar het milieupark hoeven te brengen.
๐๐ผ๐ฒ ๐ธ๐๐ป ๐ท๐ฒ ๐ฒ๐ฟ ๐๐ฒ๐น๐ณ ๐๐ผ๐ผ๐ฟ ๐๐ผ๐ฟ๐ด๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ ๐ต๐ฒ๐ ๐ฏ๐ฒ๐ฑ๐ฟ๐ฎ๐ด ๐น๐ฎ๐ด๐ฒ๐ฟ ๐ถ๐?ย
Dit kan op de volgende manieren:ย
1๏ธโฃ De restafvalcontainer minder vaak aan de straat zetten. Je betaalt namelijk ook een bedrag per keer dat je de container laat leegmaken. Door (nog) beter afval te scheiden, hoef je de restafvalcontainer mogelijk niet iedere 4 weken aan de straat te zetten.
2๏ธโฃ Haal alle grondstoffen uit je afval: dit levert namelijk geld op! Als gemeente ontvangen wij geld voor het goed inzamelen van bepaalde grondstoffen (PMD, textiel, papier, ijzer). Dit geld wordt ook ingezet voor de kosten om ons afval te verwerken. Maar let op: als er te veel verkeerde spullen bij deze grondstoffen zitten, kan de vracht worden afgekeurd. Dan krijgen we geen vergoeding maar moeten we zelfs betalen om dit afval te verwerken.ย
3๏ธโฃ Gooi al het groente-, fruit- en tuinafval รฉn etensresten in de groene container. We zien nog vaak dat GFT-afval bij het restafval wordt gegooid. Dat is zonde, ook voor je eigen portemonnee. Want de kosten voor het leegmaken van de GFT-container zijn een stuk lager dan die van de restafvalcontainer.
๐๐ผ Benieuwd wat je precies betaalt aan afvalstoffenheffing? Bekijk het overzicht hier:ย
https://www.beesel.nl/inwoners/gemeentelijke-belastingen/afvalstoffenheffing
22 Mei 2026 (Bron: Gemeente Beesel)
Tags: #Gemeente, #Afval, #Milieu, #Belasting, #Beesel, #Reuver,